Decyzja środowiska dla PKM Południe jest już prawomocna i ostateczna. Oznacza to, że pierwszy z trzech najważniejszych kroków milowych niezbędnych do realizacji tej inwestycji został właśnie wykonany.
Drugim będzie – powstający już od 3 miesięcy – projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę, a trzecim zapewnienie finansowania budowy PKM Południe. W tym przypadku przygotowujące wspólnie ten projekt Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk zabezpieczyły już w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny potrzebny do sfinansowania inwestycji i równolegle aktywnie zabiegają o zewnętrzne dofinansowanie ze środków UE. Według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia aż do Kowal ma kosztować nieco ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld mają pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” już w styczniu br. Decyzja obejmuje zarówno nową linię kolejową PKM Południe na odcinku od SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal (realizowaną przez PKM SA) oraz dwie towarzyszące jej inwestycje drogowe: ulicę Nową Sandomierską i ulicę Nową Świętokrzyską – etap II (realizowane przez Miasto Gdańsk). Na wydaną przez RDOŚ decyzję nie wpłynęło ani jedno odwołanie i tym samym decyzja stała się już ostateczna i prawomocna.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach to bardzo ważny etap procesu inwestycyjnego, otwierający drogę do występowania o kolejne decyzje inwestycyjne – m.in. decyzję o lokalizacji linii kolejowej, decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kolejowej czy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie. Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.